Tabahlah Wahai Sahabat


Terkadang , hati ini pernah berbisik . Ishh , apalah semua ni . Menyusahkan tahu ? Err , solat lah itu lah . Penatlah ! Sedangkan kita tak fikir benda tu lah yang membuatkan kita tenang . Kita tak sedar benda tu lah yang selamatkan kita di Akhirat kelak . Kita tak fikir , kita pasti akan bahagia di Sana nanti .


Terkadang kita terfikir , kenapa Allah nak uji aku macamni ? Kenapa Allah selalu bagi ujian yang tak mampu aku lalui ? Kenapa setiap hari setiap jam setiap minit mahupun setiap saat . Semuanya pasti ada dugaan yang melanda aku ? Allah akan menguji kita sekadar kemampuan kita je . Sometimes , air mata ni nak je menangis . Tak tahan . Tak tahan dengan ujian yang melanda diri ini . Kita selalu mempersoalkan , kenapa Allah uji aku macam ni ? Kenapa aku yang kena ? Semua orang okay je . Bahagia je . Aku ? Hurm :/

Allah itu Maha Adil . Orang lain pun turut rasa apa yang kita pernah rasa . Kita tak pernah terfikir , dia orang senyum , bahagia je kan ? Sedangkan dia orang tabah menjalani ujian dari Allah . Dia orang Sabar , dia orang pendam . Dia orang banyak sangat beristifar . Ingat Allah , sebab tu dia orang boleh laluinya dengan tenang .


Terkadang , kita terfikir kenapa dia macam ni , macam tu . Dia bagi harapan dekat aku , terus tinggalkan aku macam tu je ? Err , dah sah GAMER ! Sedangkan kita tak tahu , dia selalu mendoakan kita . Dia selalu berdoa agar Allah menjodohkan kita dengan si dia . Kita tak fikir , si dia tu tak nak text , on the pone dll sebab dia tahu , Allah mengharamkan orang yang mendekati Zina . Dia tak nak sebab dia , kita turut di heret ke Neraka .




Terkadang kita terfikir . Hmm hmm , buat pe buat Qiamullail tu ? Ishh , kat asrama dah lah selalu mengantuk tak cukup tidur . Ni , nak suruh buat Qiam pulak , buang tebiat apa ? Sedangkan kita tak fikir , kalau kat rumah pun tidur cukup . Kita nak ke buat Qiam ? Kita nak ke bangun malam ? Bukan nya selalu pun nak buat kan ? Takkan lah orang nak ajak buat kebaikan pun kita nak mempersoalkan ? Kita nak merungut ?


Terkadang , aku tertanya2 . Kenapa orang sekeliling aku suka sangat dengar lagu Inggeris , lagu korea lah . Lagu Top 1o semuanya tahu , hafal . Perghh , hebat lah . Tapi bila ditanya lagu Nasyid ? Langsung tak tahu . Bila disuruh bernasyid . Suka mengelak , cakap lupa lah . Hurm , kalau orang tengah bosan . Kenapa mesti nyanyi lagu-lagu yang melalaikan tu ? Kan lebih elok kita Istifar , Zikir ke . Sesungguhnya orang yang selalu ber Zikir itu adalah orang yang sentiasa mengingati Allah .


Kita suka sangat baca Novelkan ? Ahh , lantaklah berapa juta page pun , kita still baca habis kan dalam masa 3 ke 4 hari . Hebat hebat *claps* Sedangkan Al-Quran yang pagenya HANYA 604 tu pun kita tak boleh habiskan dalam masa setahun ? Ada , 1 tahun pun tak lepas kan ? Terkadang , novel tu pun melalaikan . Sebab novel , kita selalu TER skip solat , right ?


Terkadang aku juga selalu mempersoalkan semua ni . Kenapa mesti aku ? Kenapa mesti Ibu aku ? Kenapa mesti family , kawan2 aku ? Tapi , aku sedar . Semuanya ada hikmah disebaliknya . Selamat beramal , Asif Jiddan kalau terkasar bahasa . Wassalam ~

P/s : Fikir-fikirkanlah . Assalamualaikum Ya Ahli-Kitab :'D

0 15 people pray for us :):